Уже два роки ранок редакторів новинної стрічки починається з виставлення статистики захворюваності на COVID-19, продовжується фіксацією кількості проведених щеплень та контролю за наявністю всього необхідного в лікарнях. І це не весь перелік тем.
Поточний моніторинг Інституту масової інформації стосувався тематичного складу новин про пандемію коронавірусу в регіональних медіа. Дослідження проводилося 1-5 листопада й стосувалося матеріалів п'яти найрейтинговіших видань Харківської області — Status Quo, 057.ua, Newsroom, ВГороде.Харків, Редпост. За цей час журналісти цих медіа написали 119 новин про COVID-19 з-поміж 709, тобто 16,8%. Моніторинг 11-15 травня 2020 року виявив понад 37%, або 272 харківських новини, що стосувалися теми коронавірусу. Однак ці показники ми можемо обережно порівнювати з попередніми періодами, оскільки змінився склад аналізованих медіа.
У нинішньому дослідженні статистика захворюваності/госпіталізацій/смертності — 31% (39 зі 119) новин про коронавірус, або 5,2% усіх публікацій. Це найбільша категорія: такі матеріали наявні в усіх аналізованих виданнях. Їх ще більше конкретизують, пропонуючи спочатку загальнонаціональні дані, а після уточнення місцевого лабцентру ще й регіональні. Так, зокрема, робить 057.ua:
Така увага до статистики — навіть більше, ніж до перебігу вакцинації (28 новин зі 119, тобто 23,5% новин про коронавірус та 4% усіх публікацій) — зумовлена двома причинами. Перша — зростання кількості захворілих, адже Харківська область трималася весь аналізований тиждень у трійці лідерів за добовим приростом хворих на COVID-19. Друга — той факт, що регіон не перейшов у червону зону, медіа пояснювали майбутніми виборами мера Харкова. Зокрема за кілька днів до дня голосування Суспільне.Харків зробив сюжет про це:
Тож після обрання очільника міста інформаційна картина виглядала так: на Харків чекає локдаун. Моніторинг зафіксував 14 матеріалів про ймовірний карантин, як от «Харьков снова не попал в «красную» зону» (SQ) або «Совсем скоро Харьковщина может оказаться в красной зоне» (Вечерний Харьков).
Попри те, що обидві теми були гострими, маніпуляцій чи інших порушень журналістських стандартів в аналізованих медіа не було. Можновладці обережно й спокійно висловлювалися й про статистику, й про ймовірний карантин:
«Есть надежда, что мы перешли барьер заболеваемости и будем постепенно снижаться. В городе и области уменьшилось количество вызовов «скорой» и число госпитализаций. Будем надеяться, что и дальше заболевших будет меньше», — отметила Горбунова-Рубан. (057.ua)
Натомість моніторинг зафіксував шість матеріалів з ознаками замовності, що стосувалися стану лікарень. Усі приклади — джинса на користь представників політичної партії «Наш край». Показовою є цитата нардепа Сергія Шахова в двох ідентичних замовних матеріалах на SQ та 057.ua.
Попри те, що 3 листопада пройшов мітинг антиваксерів, жодне з названих медіа не ретранслювало їхню позицію й загалом не згадали про це в своїх стрічках. Єдиний матеріал на цю тему, побудований на цитаті міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка щодо акції, увага, в Києві:
Спокійна подача інформації про ковід, роз’яснювальні матеріали — це те, чого бракувало в минулорічних моніторингах. І найкраще з цим впорався ресурс ВГороде.Харьков. Журналісти видання запропонували читачам статті з поясненням, наприклад, «По полочкам: ответы на 10 самых популярных вопросов о covid-сертификатах в "ДІЇ"» або «ДЛЯ ХАРЬКОВЧАН, КОТОРЫЕ НЕ МОГУТ ПОЛУЧИТЬ СЕРТИФИКАТ О ВАКЦИНАЦИИ, ОТКРЫЛИ ГОРЯЧУЮ ЛИНИЮ». В основному, теми таких матеріалів стосувалися отримання сертифікатів і огляду Дії. Таких матеріалів моніторинг зафіксував вісім (6,7% від кількості матеріалів про коронавірус). Крім того, сертифікати фігурували ще в кримінальних хроніках:
«На Telegram-бот и канал подростка успели подписаться больше 20 000 человек. Через чаты можно было всего за 200 гривен получить доступ к фейковому приложению, за 300 гривен – оформить поддельный сертификат о вакцинации от COVID-19. В 100 гривен разработчик оценил фальшивое водительское удостоверение» (newsroom.kh.ua).
Зважена подача чутливої теми перебігу пандемії, притаманна харківським медіа в цей період, дає надію, що хайп на коронавірусі (мова ворожнечі, незбалансована подача, джинсування) перестав бути мейстрімом-2021.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин